W WAKACJE MOŻE BYĆ BEZPIECZNIEJ, TO ZALEŻY TYLKO OD NAS !
W WAKACJE MOŻE BYĆ BEZPIECZNIEJ, TO ZALEŻY TYLKO OD NAS !
Ø BĄDŹMY ROZWAŻNYMI PIESZYMI
Ø BĄDŹMY DBAJĄCYMI O WŁĄSNE BEZPIECZEŃSTWO ROWERZYSTMI, MOTOROWERZYSTAMI I MOTOCYKLISTAMI.
Ø DZIECKO W SAMOCHODZIE TO NIE TOWAR ! MUSIMY JE CHRONIĆ !
Ø POJEDZIESZ ZA SZYBKO – STRACISZ PRAWO JAZDY NA 3 MIESIĄCE.
Przed nami wakacje i związane z nimi zmasowane wyjazdy do miejsc letniego wypoczynku, a co za tym idzie, wzmożony ruch na drogach, nie tylko na głównych ciągach komunikacyjnych, ale także w rejonach miejscowości wypoczynkowych. Szczególnie w weekend’y musimy spodziewać się zwiększonej liczby pojazdów na drogach.
Pomimo działań podejmowanych przez Policję, jak i inne służby
i instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo na drogach naszego województwa, letnie miesiące – lipiec i sierpień, nie są znacząco bezpieczniejsze od innych okresów roku. Objęcie głównych ciągów komunikacyjnych oraz dróg leżących wokół miejsc letniego wypoczynku szczególnym nadzorem policyjnym, skutkuje corocznym spadkiem liczby wypadków drogowych, liczby osób zabitych
i rannych. Niestety, ubiegły rok to wzrost liczy zabitych na drogach Wielkopolski spowodowany wypadkami drogowymi.
Woj. wielkopolskie Lipiec/sierpień |
Ilość wypadków |
Liczba osób zabitych |
Liczba osób rannych |
2012 rok |
492 |
63 |
616 |
2013 rok |
487 |
45 |
589 |
2014 rok |
411 |
53 |
510 |
Każdy z ubiegłorocznych wakacyjnych weekendów niósł za sobą śmierć lub kalectwo uczestników ruchu drogowego, w różnych kategoriach: kierujących samochodami, motocyklistów, rowerzystów i pieszych.
Przyczyny tych wypadków można określić dwojako:
· STATYSTYCZNE: przekraczanie dopuszczalnej prędkości jazdy lub niedostosowanie prędkości jazdy do panujących warunków drogowych, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, błędy przy wykonywaniu podstawowych manewrów takich jak: wyprzedzanie, wymijanie czy też omijanie,
· FAKTYCZNE: brawura, brak rozwagi, brak przewidywania, przecenianie własnych umiejętności, lekceważenie przepisów dot. bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
BĄDŹMY ROZWAŻNYMI PIESZYMI
Kierowca i pasażerowie w samochodzie są chronieni przez karoserię, kontrolowane strefy zgniotu oraz przez szereg urządzeń zwiększających bezpieczeństwo kierującego oraz pasażerów w razie wypadku: pasy bezpieczeństwa, kurtyny boczne, poduszki powietrzne, aktywne zagłówki.
Pieszego nie chroni nic. Pieszy w zetknięciu z rozpędzonym pojazdem jest bez szans, większość potrąceń kończy się śmiercią pieszego, a w najlepszym przypadku ciężkimi obrażeniami ciała prowadzącymi do kalectwa.
Pieszy i rowerzysta uderzony przez samochód jadący z prędkością tylko 50 km/h ginie na miejscu wypadku lub umiera wkrótce potem, wskutek odniesionych obrażeń ciała.
Zdecydowana większość wypadków z udziałem pieszych powstaje
w miejscach, gdzie wydawałoby się że piesi mogą czuć się bezpieczni,
a więc na skrzyżowaniach i na przejściach dla pieszych.
Podstawowe przyczyny powstawania wypadków drogowych powodowanych przez pieszych:
- nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem,
- stanie, leżenie na jezdni – często w stanie nietrzeźwości,
- przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym,
- nieostrożne wejście na jezdnię zza stojącego pojazdu lub przeszkody,
- wejście na jezdnię przy czerwonym świetle dla pieszych,
- nieprawidłowe przekraczanie jezdni – przebieganie,
- chodzenie niewłaściwą stroną jezdni.
Nie wstydźmy się być widoczni, nie wstydźmy się być bezpieczni.
Nośmy elementy odblaskowe – nie dajmy się zabić.
„Bycie widocznym oznacza jednocześnie bycie bezpiecznym”.
Tę „starą” prawdę znają wszyscy, ale któż z nas, pomimo obowiązku używa elementów odblaskowych poruszając się po zmierzchu po poboczu lub
po jezdni.
Od 31.08.2014 r. wszedł w życie prawny obowiązek używania elementów odblaskowych przez wszystkich pieszych poruszających się poza obszarem zabudowanym, po zmierzchu, idąc po jezdni lub po poboczu. Elementy odblaskowe powinny być widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego.
To nie wstyd – to wielka mądrość, gdy człowiek chce być widoczny
i chce zrobić wszystko co może aby przeżyć.
Dlaczego elementy odblaskowe są tak ważne?
- Postać człowieka idącego drogą, ubranego dodatkowo w ciemną odzież jest zauważalna przez kierującego raptem z 20-30 metrów lub z odległości jeszcze mniejszej, w zależności od warunków atmosferycznych.
- Pojazd jadący około 90 km/h tylko w ciągu 1 sekundy przejeżdża dystans 25 metrów – więc kierujący nie zdąży nawet zareagować – zmienić kierunek jazdy lub hamować.
- Elementy odblaskowe na odzieży pieszego pozwalają na zauważenie go
z odległości minimum 150 metrów lub większej. Pieszy da w ten sposób szansę kierującemu na wczesne zauważenie pieszego i właściwe zareagowanie. - Używajmy elementów odblaskowych prawidłowo. Cóż z tego jeżeli
te światła znajdą się na plecaku? Skoro mają być widoczne przede wszystkim dla kierujących jadących z przeciwka, a pieszy ma obowiązek poruszania się lewym poboczem lub lewą stroną jezdni. Aby światło lub element odblaskowy był widoczny dla nadjeżdżających kierowców najlepiej zamontować go nisko od strony jezdni, czyli przy prawym kolanie. Wówczas będzie spełniał swoje zadanie w 100 %.
BĄDŹMY DBAJĄCYMI O WŁASNE BEZPIECZEŃSTWO ROWERZYSTMI, MOTOROWERZYSTAMI I MOTOCYKLISTAMI.
Przykładem na właściwe pojmowanie dbałości o własne bezpieczeństwo niech będą rowerzyści, którzy coraz częściej poza prawidłowym oświetleniem roweru jeżdżą w kamizelkach odblaskowych. W kamizelkach odblaskowych jeżdżą również motocykliści – nawet ci stowarzyszeni w klubach motorowych – to pokazuje że ludzie ci, często nazywani „samobójcami”, dbają o własne bezpieczeństwo i w tej materii mogą być wzorcem dla pieszych.
Motocyklisto, motorowerzysto zastanów się: czy kask to 100 % gwarancji na przeżycie ? Na ile kombinezon, skórzana kurtka, czy też inny strój zwiększa Twoje szanse na przeżycie w razie wypadku ?
Niestety, od początku roku nastąpił gwałtowny spadek bezpieczeństwa motocyklistów, poruszających się na wielkopolskich drogach. Tylko przez
5 miesięcy 2015 roku zginęło 22 motocyklistów, z tego 10-ciu w wypadkach spowodowanych przez nich samych.
Motocykliści i kierowcy samochodów muszą być partnerami na drodze,
a bilans śmierci będzie mniejszy.
Warto w tym miejscu przywołać hasło:
KIEROWCO ! – MOTOCYKLE SĄ WSZĘDZIE.
Woj. wielkopolskie styczeń/maj |
Ilość wypadków z udziałem motocyklistów |
Liczba zabitych motocyklistów |
Liczba rannych motocyklistów |
2013 rok |
53 |
7 |
108 |
2014 rok |
49 |
10 |
129 |
2015 rok |
76 |
22 |
125 |
DZIECKO W SAMOCHODZIE TO NIE TOWAR ! MUSIMY JE CHRONIĆ !
Zapewnienie bezpieczeństwa dziecku podczas jazdy samochodem to podstawowy obowiązek każdego kierowcy. Właściwą ochronę zagwarantujemy wyłącznie wtedy, gdy maluch jest przypięty pasami i podróżuje w foteliku. Tej zasady nie można lekceważyć nawet na krótkich dystansach. Pamiętajmy, że nawet nasze najlepsze umiejętności jazdy nie chronią przed błędami innych użytkowników drogi.
Każde dziecko w wieku do 12 lat, które ma mniej niż 150 cm wzrostu, musi być przewożone w foteliku lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci. Taki wymóg nakładają na prowadzącego pojazd obowiązujące przepisy. Urządzenia tego typu są podzielone na pięć grup:
grupa 0 - obejmuje tzw. nosidełka przeznaczone dla noworodków i niemowląt o wadze do 10 kg,
grupa 0+ - nosidełka dla noworodków i niemowląt o wadze do 13 kg,
grupa I - foteliki dla dzieci o wadze 9-18 kg,
grupa II - foteliki i podstawki podwyższające dla dzieci o wadze 15-25 kg,
grupa III - podstawki podwyższające dla dzieci o wadze 22-36 kg.
Fotelik musi być dostosowany zarówno do wagi, jak i wzrostu dziecka. Powinien posiadać atest zgodny z europejską normą ECE R44/03 (znak homologacji
- w kółku litera E z numerem kraju, w którym przeprowadzono badanie, albo znak bezpieczeństwa). Jeśli zamierzamy kupić używany fotelik, należy go bardzo dokładnie sprawdzić. Warto zajrzeć pod warstwę obicia z materiału. Pamiętajmy, że jakiekolwiek pęknięcia osłabiają konstrukcje fotelika i postąpimy roztropnie rezygnując z jego zakupu.
Nosidełka mocujemy tyłem do kierunku jazdy. Najlepszym miejscem jest tylna kanapa. W przypadku przewożenia dziecka z przodu samochodu pamiętajmy, że możemy w ten sposób podróżować jedynie w przypadku gdy nasz pojazd nie jest wyposażony w poduszkę powietrzną. Foteliki i podstawki dla starszych dzieci ustawiamy przodem do kierunku jazdy.
Obecne aktualnie w sprzedaży foteliki i nosidełka wyposażone są we własne pasy bezpieczeństwa. Sam foteli należy jednak umocować do kanapy lub siedzenia standardowymi pasami bezpieczeństwa będącymi na wyposażeniu samochodu. Warto przeczytać tutaj instrukcję dołączoną do fotelika i stosować się dokładnie do zawartych w niej zaleceń.
Pamiętajmy, aby w trakcie przewożenia dziecka nie kłaść żadnych przedmiotów na półce pod tylną szybą. W przypadku gwałtownego hamowania mogą one zrobić mu krzywdę!
Zmiana przepisów dotyczących przewożenia dzieci
Zmieniły się przepisy dotyczące przewożenia dzieci w fotelikach. Kiedy dziecko powinno jechać w foteliku, a kiedy wystarczy przypiąć je pasami?
W porównaniu do dotychczasowych przepisów zniknęło kryterium wieku dziecka, a pozostało jedynie kryterium wzrostu, tj. poniżej 150 cm. Tak więc również dziecko, które ukończyło 12 lat, a jednocześnie nie osiągnęło wymaganego wzrostu, powinno być przewożone w foteliku bezpieczeństwa lub urządzeniu przytrzymującym dla dzieci.
Wprowadzonych zostało również kilka odstępstw od ogólnych zasad przewożenia dzieci. Dopuszczono m.in., aby dzieci mieszczące się w przedziale wzrostu 135–150 cm, podczas przewożenia na tylnym siedzeniu były przytrzymywane za pomocą pasów bezpieczeństwa pojazdu, a więc bez fotelika oraz urządzenia przytrzymującego, jeżeli ze względu na masę i wzrost tego dziecka nie jest możliwe zapewnienie mu odpowiedniego urządzenia. W praktyce dotyczy to przewożenia dziecka mieszczącego się w powyższym przedziale wzrostu, którego waga ciała przekracza 36 kg, a więc przewidzianą w przepisach maksymalną wagę dla urządzenia przytrzymującego dla dziecka. Powyższe wyłączenie nie dotyczy przewożenia dziecka na przednim siedzeniu pojazdu, co powinno każdorazowo odbywać się z wykorzystaniem fotelika lub urządzenia przytrzymującego.
Kolejny wyjątek od ogólnych zasad przewożenia dzieci samochodem osobowym oraz małym samochodem ciężarowym dopuszcza przewożenie na tylnym siedzeniu trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa pojazdu, w przypadku, gdy dwoje dzieci jest przewożonych w urządzeniach przytrzymujących zainstalowanych na tylnym siedzeniu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego urządzenia. W praktyce ten przepis ma zastosowanie dla przewozu typowym samochodem osobowym, a więc przeznaczonym dla maksymalnie 5 osób łącznie z kierowcą. W samochodach osobowych o liczbie miejsc 6-9 i dwóch rzędach tylnych siedzeń, ze względu na odpowiednio duże wymiary (w tym szerokość siedzeń), zainstalowanie urządzenia przytrzymującego dla każdego przewożonego dziecka nie stwarza już żadnych problemów.
Nowe przepisy zakazują przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat w pojeździe niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i fotelik lub w pasy bezpieczeństwa i inne urządzenie przytrzymujące. Aktualny pozostaje zakaz przewożenia dziecka tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu, z tą jednak różnicą, że przepis ten dostosowano do postępu technicznego. Nie jest już istotny sam fakt wyposażenia pojazdu w poduszkę powietrzną dla pasażera, co dotychczas wykluczało możliwość przewożenia dziecka w taki sposób, lecz to, czy jest ona aktywna. Ponadto - w odróżnieniu od dotychczasowego brzmienia - przepis ten umożliwia przewożenie dziecka na przednim siedzeniu pojazdu z wykorzystaniem zarówno fotelika bezpieczeństwa, jak również innego urządzenia przytrzymującego.
POJEDZIESZ ZA SZYBKO – STRACISZ PRAWO JAZDY NA 3 MIESIĄCE.
Od 18.05.2015 r. obowiązują nowe przepisy dot. zatrzymania prawa jazdy.
W ustawie o kierujących pojazdami dodano nowe przesłanki administracyjnego zatrzymania prawa jazdy, tj. w przypadku rażącego przekroczenia prędkości dopuszczalnej w obszarze zabudowanym (powyżej 50 km/h) oraz przewożenia nadmiernej liczby osób. W praktyce, ujawnienie takiego czynu skutkuje zatrzymaniem dokumentu prawa jazdy w trakcie prowadzonej kontroli drogowej i przesłaniem go do właściwego starosty, który - wydając decyzję administracyjną - formalnie zatrzyma ten dokument - za pierwszym razem na 3 miesiące.
Należy pamiętać, iż starosta wyda powyższą decyzję niezależnie od tego, czy prawo jazdy zostało fizycznie zatrzymane przez policjanta. Zgodnie z nowymi przepisami, podmioty uprawnione do kontroli ruchu drogowego informują właściwego starostę o każdym ujawnionym przypadku dopuszczenia się jednego z powyższych czynów. Na podstawie tej informacji starosta wydaje decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności oraz zobowiązując kierowcę do zwrotu prawa jazdy, o ile dokument ten nie został wcześniej zatrzymany.
Istotne jest, iż 3-miesięczny okres, na jaki zatrzymywane będzie prawo jazdy, zacznie biec od daty jego faktycznego zatrzymania przez policjanta, a jeżeli czynność ta nie miała miejsca, dopiero od momentu jego zwrotu do właściwego organu (starosty).
Ujawnienie faktu ponownego kierowania pojazdem w powyższym 3-miesięcznym okresie, będzie oznaczało jego wydłużenie do 6 miesięcy. Kolejnym etapem będzie cofnięcie uprawnienia do kierowania pojazdami - jego przywrócenie zostało obwarowane koniecznością spełnienia wszystkich wymagań stawianych osobie po raz pierwszy ubiegającej się o uprawnienie do kierowania pojazdami.
W okresie od 18.05 do 21.06.2015 roku wielkopolscy policjanci zatrzymali
261 praw jazdy za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym powyżej 50 km/h.
{flvremote}/biblioteka/filmy4/motocykl.flv{/flvremote}
{flvremote}/biblioteka/filmy4/osobowy.flv{/flvremote}