Uzależnienie od komputera
Komputer może być niekończącym się źródłem radości, ale też przyczyną wielu niebezpiecznych sytuacji i problemów. Szczególnie gdy chodzi o najmłodszych użytkowników. Spędzanie długiego czasu przed komputerem może bowiem doprowadzić do pogorszenia zdrowia, stanu psychicznego i relacji międzyludzkich. Dlatego bardzo ważna jest obserwacja dziecka, rozmowa oraz narzucenie pewnych zasad i ograniczeń.
Pierwsze objawy uzależnienia od komputera:
- Potrzeba korzystania z komputera/Internetu przez dłuższy czas – nawet bezcelowa
- Markotność i przygnębienie na skutek niemożności korzystania z komputera/Internetu
- Zaniedbywanie nauki i wszelkich form aktywności z powodu spędzania długiego czasu przed komputerem
- Brak czasu na spotkania z przyjaciółmi a nawet zjedzenia posiłku z powodu korzystania z komputera/Internetu
- Oszukiwanie i szukanie wymówek mających na celu ciągłe korzystanie z komputera/Internetu
Konsekwencje uzależnienia od komputera:
- Pogorszenie ogólnego stanu zdrowia dziecka.
- Zmiany w psychice dziecka - huśtawka nastrojów, kłopoty z koncentracją i logicznym myśleniem, zaburzenie hierarchii wartości.
- Skutki społeczne - ucieczka przed światem realnym, zachwyt i emocje wynikające z przeżyć w świecie wirtualnym, zaburzenie więzi uczuciowej z osobami z najbliższego otoczenia, ograniczanie kontaktów z rówieśnikami, brak jakichkolwiek zainteresowań niezwiązanych z komputerem i Internetem.
Co zrobić, aby dziecko nie uzależniło się od komputera?
1. Rodzice muszą jasno określić ile czasu dziecko może spędzić przed komputerem i z jakich stron internetowych może korzystać (1-3 godziny dziennie w zależności od wieku to wystarczające maksimum).
2.Należy dbać o to, by dziecko nie zaniedbywało lub nie rezygnowało przede wszystkim z posiłków; ale też z zabawy, ruchu na świeżym powietrzu, spotkań z przyjaciółmi czy snu na korzyść gier komputerowych lub Internetu.
3. Rodzice muszą wymagać od dzieci przestrzegania zasad i wypełniania obowiązków. Jeśli dziecko odrobi lekcje; posprząta swój pokój; wyprowadzi psa na spacer, itp.; wówczas będzie mogło skorzystać z komputera/Internetu przez określony czas.
4. Opiekunowie muszą organizować dzieciom czas w taki sposób, by jak najmniej myślały o komputerze i Internecie. Oczywiście komputer jest niezbędny w dzisiejszych czasach do nauki jak i rozrywki, ale trzeba umieć korzystać z tego dobrodziejstwa w sposób rozsądny.
Zasady wspomagające prawidłowe korzystanie z Internetu:
- usytuować komputer w miejscu uniemożliwiającym izolowanie się od otoczenia,
- korzystać z komputera w obecności innych osób,
- zmieniać pory korzystania z Internetu (komputera) oraz robić przerwy,
- odnotowywać codziennie swoje wszystkie aktywności (w tym czas spędzany przy komputerze),
- rozmawiać z bliskimi i znajomymi,
- wykonywać ćwiczenia fizyczne,
- robić stopniowo coraz dłuższe przerwy w korzystaniu z Internetu (komputera),
- starać się kontrolować swoje myśli dotyczące Internetu,
- stosować techniki relaksacyjne.
- zmienić rytmu korzystania z sieci – więcej krótszych sesji.