Działanie PaT/E
Od 2006 roku Komenda Główna Policji prowadzi program profilaktyczny „Profilaktyka a Ty” (początkowo pod nazwą „Profilaktyka a Teatr”). Pierwsze działania prowadzone w podwarszawskich gminach pokazały zaskakującą chłonność na tę formę profilaktyki. Metoda zakładała równolegle prowadzenie projektu dla dwóch grup docelowych. Pierwszym adresatem byli gimnazjaliści, a drugim ich rodzice.
Dlaczego gimnazjaliści? Wyniki badań zaprezentowane w 2006 roku podczas przeprowadzonego w Poznaniu ogólnopolskiego szkolenia policjantów prewencji kryminalnej, jednoznacznie wskazywały na największy przyrost zainteresowania narkotykami w grupie wiekowej 15 – 25 lat. Był to determinujący wskaźnik, by objąć programem taką grupę wiekową, która jest u progu zagrożenia zjawiskiem narkomanii.
Program PaT nie zakłada resocjalizacji oraz dalszej pracy z osobami uzależnionymi. Stanowi on przede wszystkim wsparcie dla systemowych rozwiązań edukacyjno-profilaktycznych prowadzonych z młodzieżą. Taką funkcję pełni również Policja, która nie może i nie powinna zastępować rodziców oraz szkoły. Może natomiast pełnić funkcję wspierającą w oddziaływaniach wychowawczych poprzez profilaktykę. Instytucja Policji w programie PaT przyjmuje rolę społecznego edukatora, ale także partnera nauczycieli, młodzieży, oraz jej rodziców.
Głównymi adresatami działań w programie PaT jest młodzież (PaT/M) oraz rodzice uczniów szkół ponadpodstawowych (PaT/R). Integralną częścią programu PaT jest wspólny projekt Komendy Głównej Policji oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej prowadzony pod nazwą PaT/E (edukacja) w oparciu o program „Bezpieczna i przyjazna szkoła”.
Do 2013 roku projekt PaT/E przeprowadzony został w województwach: opolskim, pomorskim, lubelskim, podkarpackim, łódzkim, dolnośląskim, świętokrzyskim i kujawsko-pomorskim. W lipcu 2014 roku Rada Ministrów podjęła decyzję o przyjęciu Uchwały nr 130/2014 o kontynuacji programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” na lata 2014-2016.
W tym roku działanie PaT/E obejmie województwa:
- wielkopolskie – 27-30 października - Poznań
- śląskie – 4-7 listopada - Żory
- mazowieckie – 9-12 grudnia - Warszawa
Innowacyjność projektu szkolenia PaT/E polega na szkoleniu uczestniczącym, bezpośredniej obserwacji oraz aktywnym udziale uczestników szkolenia w wybranych etapach procesu budowania grupy młodzieżowej PaT.
Animatorami kierowanymi na szkolenie PaT/E są najczęściej nauczyciele, pedagodzy, psychologowie, instruktorzy placówek kultury, specjaliści placówek wychowania pozaszkolnego lub samorządowcy. W szkoleniu mogą równolegle brać udział policjanci służby prewencyjnej realizujący zadania z obszaru profilaktyki.
Zaproszenie do udziału w szkoleniu przesyła bezpośrednio Kuratorium Oświaty. Głównymi partnerami działania są: Komendy Wojewódzkie Policji, Urzędy Wojewódzkie, Urzędy Marszałkowskie oraz lokalne samorządy. Zaproszenia kierowane są do prezydentów lub burmistrzów miast oraz starostów powiatów. Komórki organizacyjne, właściwe do pracy z młodzieżą z zakresu edukacji na rzecz profilaktyki uzależnień, przekazują czytelną informację dotyczącą możliwości udziału w szkoleniu, a następnie wybierają i kierują na szkolenie najlepszego kandydata reprezentującego miasto/powiat.
Szkolenie prowadzone przez Impresariat PaT działający w strukturach Gabinetu Komendanta Głównego Policji odbywa się na terenie wybranego w danym województwie miasta/powiatu, w którym po jego zakończeniu pozostaje zbudowana młodzieżowa grupa PaT. Młodzież wybiera spośród siebie LIDERA PaT, a instytucja koordynująca opiekuna grupy, pozostającej pod opieką lokalnego samorządu i wspieranej przez miejscową jednostkę organizacyjną Policji.
Uczestnik szkolenia po jego zakończeniu staje się certyfikowanym ekspertem programu PaT. W lokalnej społeczności, będzie głównym przedstawicielem włodarzy miasta/powiatu w prezentowaniu programu PaT na forach samorządowych i pedagogicznych w celu inspirowania do wzmacniania obszarów profilaktyki uzależnień metodami programu PaT w lokalnej społeczności. Przeszkolony ekspert może zostać również koordynatorem lub inicjatorem utworzenia nowej lokalnej młodzieżowej grupy PaT.
Podsumowując:
- Warto odnaleźć na terenie miasta/powiatu najbardziej odpowiedniego animatora kierowanego na szkolenie eksperckie PaT.
- Warto wysłuchać animatora/eksperta PaT po zakończonym szkoleniu.
- Warto podjąć próbę zbudowania lokalnej, młodzieżowej grupy PaT.
- Warto wspierać twórczą profilaktykę rówieśniczą.
- Warto inwestować w profilaktyczne działania realizowane bezpośrednio z ludźmi,
a nie w ulotki i „papiery o profilaktyce”.
Załącznik do strony:
Harmonogram_dzialania_realizacji_programu_PaT_edukacja_w_Poznaniu.pdf