KWP - Prezentacja hamowni do elektrycznych hulajnóg i rowerów
W Komendzie Wojewódzkiej Policji w Poznaniu odbyła się dzisiaj prezentacja tzw. mobilnej hamowni, która może pomóc policjantom służby ruchu drogowego sprawnie i szybko weryfikować parametry jednośladów poruszających się po drogach. W ostatnim czasie mieszkańcy Wielkopolski coraz częściej zgłaszają interwencje związane z zagrożeniami jakie stwarzają nieodpowiedzialni użytkownicy hulajnóg elektrycznych.
W spotkaniu z przedstawicielem holenderskiej firmy produkującej urządzenie uczestniczył Komendant Wojewódzki Policji w Poznaniu nadinsp. Tomasz Olczyk wraz z zastępcą insp. Sławomirem Piekutem. W prezentacji uczestniczyli również: Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Poznaniu mł. insp. Leszek Steinitz, zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Pan Michał Lemański, Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Pani Agnieszka Kubiakowska-Michalak, Dyrektor Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu Pan Krzysztof Skrzypczak oraz przedstawiciele Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego z Kalisza, Poznania i Leszna, a także Wydziałów Ruchu Drogowego komend wojewódzkich w Gorzowie Wielkopolskim, Wrocławiu, Łodzi, Szczecinie i Bydgoszczy.
Policjanci od mieszkańców coraz częściej otrzymują zgłoszenia dotyczące elektrycznych jednośladów. Najczęściej dotyczą one przekroczenia prędkości, z którą ich użytkownicy się poruszają. Tzw. hamownia pozwoli policjantom szybko skontrolować, czy hulajnoga lub rower elektryczny nie rozwijają zbyt dużej prędkości. Podobne urządzenia są już stosowane przez policjantów w Holandii, Belgii oraz w Irlandii.
Aby policjanci mogli docelowo wykorzystywać tzw. hamownię w codziennej służbie muszą być zachowane wszelkie procedury prawne i legalizacyjne dopuszczające urządzenie do użytkowania. Legalność wykorzystania takiego urządzenia, z uwagi na obowiązujące przepisy dotyczące postępowania w sprawach o wykroczenia, w tym także przed sądem, nie może budzić żadnych wątpliwości.
W pierwszym półroczu 2025 roku, z udziałem kierujących hulajnogami elektrycznymi na wielkopolskich drogach, doszło łącznie do 109 kolizji oraz 69 wypadków, w których zginęła 1 osoba, a 58 osób zostało rannych. Najczęstszą przyczyną wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa oraz przekroczenie dozwolonej prędkości.
ŁK/IL