Środa Wlkp. - Policjanci i bankowcy przeciwko oszustom
Data publikacji 10.08.2015
Średzcy funkcjonariusze zajmujący się na co dzień profilaktyką 6 sierpnia br. spotkali się z pracownikami miejscowych placówek bankowych. Mundurowi rozmawiali z obsługą na temat postępowania kasjerów w przypadku podejrzenia, że petent może być ofiarą przestępstwa na tzw. wnuczka.
Policjanci instruowali udzielających pożyczek, by wypytać klienta o powód zaciągnięcia kredytu, czy wypłacenia większej sumy pieniędzy. W sytuacji podejrzenia, że klient może być wciągnięty w przestępczą intrygę oszustów i złodziei, policjanci informowali, by bez wahania dzwonić pod bezpłatny alarmowy numer 997 lub 112. Takie zgłoszenie przede wszystkim pomoże ostrzec ofiarę. Funkcjonariusze nie tylko zrobią wszystko, by uniknąć utraty pieniędzy, ale również wykorzystają szanse na zatrzymanie przestępczej szajki.
Mundurowi podczas szkoleń pracowników zostawiali w placówkach ulotki dla petentów, poświęcone zasadom bezpieczeństwa przy wypłacaniu gotówki oraz sposobom postępowania w przypadku zagubienia karty.
Policjanci przypominają najważniejsze zasady bezpieczeństwa, które pomogą nam nie paść ofiarą przestępstwa „na legendę”. Ważne jest, by w rozmowach uczulać swoich bliskich, rodziców, dziadków, małżonków, znajomych na dziwne telefony.
Oszuści jako cel wybierają najczęściej osoby starsze. Łatwiej jest wzbudzić w nich zaufanie i najważniejsze – rzadko korzystają z banków, a oszczędności przechowują w domu. Przestępcy wymyślają coraz to nowe sposoby wyłudzenia pieniędzy. Najczęściej schemat wygląda tak:
1) telefon
2) podanie się za syna, wnuka, kuzyna (córkę, wnuczkę, itp.)
3) informacja o wypadku, aresztowaniu, uwięzieniu (dramatyczne zdarzenie, któremu uległa bliska osoba – nierzadko podaje się zdarzenia z udziałem organów ścigania/ policji/prokuratury/więziennictwa/itp.)
4) konieczność zapłacenia pieniędzy np. osobie poszkodowanej w wypadku, wpłaty kaucji, zapłacenia grzywny, itp.
5) wskazanie, że pieniądze przyjdzie odebrać kolega/znajomy /przyjaciel/pracownik, itp.
NAJWAŻNIEJSZE:
- Nie podawaj danych osób bliskich ani swoich przez telefon! Jeśli ktoś do Ciebie dzwoni, to musi wiedzieć z kim chce rozmawiać.
- Oddzwoń! Sprawd,ź czy rzeczywiście dzwoniła do ciebie ta osoba, z którą myślałeś że rozmawiasz.
- Nigdy nie dawaj pieniędzy osobom, których nie znasz.
- Zawiadamiaj policję. Nie bój się przy wątpliwościach powiadomić policję - pod całodobowym numerem telefonu 997.