Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Złotów - Wypadki rowerzystów

Data publikacji 02.09.2011
29 sierpnia br. w godzinach porannych samochód osobowy potrącił 7-letniego rowerzystę. Szczęśliwie dziecko nie odniosło poważnych obrażeń. Trzy dni później doszło do kolejnego wypadku z udziałem rowerzysty. Policja przypomina, jakie wymagania powinien spełniać rowerzysta, by bezpiecznie poruszać się po drodze. 
 
W dniu 29 sierpnia.2011 roku krótko przed godzina 10.00 rano na przejściu dla pieszych przy ul. Grudzińskich w Złotowie doszło do groźnie wyglądającego zdarzenia drogowego. Kierowany przez 47 letniego mieszkańca Złotowa samochód osobowy Seat Ibiza uderzył na przejściu dla pieszych w 7 letniego rowerzystę, który przejeżdżał przez tzw. pasy. Na szczęście chłopiec nie odniósł poważniejszych obrażeń. Dzisiaj krótko przed godziną 8 rano na ul. Aleja Piasta w Złotowie ponownie doszło do potrącenia rowerzysty. Wyjeżdżający z parkingu osiedlowego Opel Corsa kierowany przez 38 letnią mieszkankę uderzył w 33 letniego rowerzystę, który na dodatek przewoził rowerem w foteliku 3 letnie dziecko, które z obrażeniami głowy trafiło do Szpitala Specjalistycznego w Pile. W obu sprawach prowadzone są postępowania przez Wydział Kryminalny KPP w Złotowie. 

rower020911
Mając na względzie bezpieczeństwo osób, które korzystają z rowerów, jak również kierowców pragniemy Państwu przypomnieć kilka zasad, które obowiązują rowerzystów na drodze. Nie stosowanie się do przepisów ruchu drogowego może nas narazić na utratę życia lub zdrowia. Takie zachowanie stanowi również wykroczenie za które policjant może nałożyć mandat karny. 

Oświetlenie – podstawowy warunek bezpieczeństwa rowerzysty

Jeżdżąc na rowerze powinniśmy być widoczni dla innych uczestników ruchu.

Fakt, że my widzimy przejeżdżające samochody nie oznacza, że kierowcy nas widzą. Wystarczy zapytać kierowców jak to wygląda z drugiej strony.

Trzeba wyraźnie powiedzieć Rowerzystów nie widać i to nie tylko w nocy ale także w ładny, słoneczny dzień.

Zwykle kierowcy dostrzegają rowerzystów w ostatniej chwili. Do tego kierowca patrzy często na rowerzystę zza szyby samochodu - brudnej, zaparowanej lub oszronionej.

Widzialność pogarsza się również w czasie deszczu. Gdy asfalt jest mokry mocno odbija światła samochodów, oślepiając kierowców. Do tego światła samochodów jadących z przeciwka jeszcze pogarszają sytuację.

Szczególnie zmierzch jest niebezpieczną porą do jazdy na rowerze. O tej porze nie widać samego rowerzysty ani świateł lampek rowerowych. Nie działają również jeszcze tzw. odblaski. Dlatego jeśli musimy o zmierzchu wjechać na uczęszczaną drogę koniecznie trzeba włączyć oświetlenie. Jeśli nam się nie śpieszy to warto również odczekać aż się bardziej ściemni i dopiero wtedy ruszać w drogę.

Sami rowerzyści (szczególnie poruszający się na co dzień po bocznych drogach) często pogarszają sytuację, ponieważ nie używają świateł, ubierają się w ciemną odzież. W takich warunkach o wypadek jest bardzo łatwo. Zwykle kończy się on dla rowerzysty fatalnie. 

Czy można coś z tym zrobić? Oczywiście nie ma recepty na całkowite wyeliminowanie wypadków. Jednak można zmniejszyć ich liczbę przez odpowiednie oświetlenie roweru oraz zastosowanie odzieży ostrzegawczej.

Oświetlenie roweru.
 
W myśl przepisów kodeksu rower powinien być wyposażony w światła:
  • z przodu - jedno światło białe lub żółte ciągłe.
  • z tyłu - jedno światło odblaskowe (nie może mieć kształtu trójkąta) oraz jedno światło pozycyjne które może być migające.
Uwaga: Światła białe (żółte) nie mogą być widoczne z tyłu, a czerwone z przodu.
 
Ponadto dopuszcza się stosowanie świateł odblaskowych barwy żółtej:
 
1. zamontowanych na bocznych płaszczyznach koła z zastrzeżeniem, że z każdego boku roweru powinny być widoczne dwa światła: na kole przednim i tylnym
 
2. na pedałach roweru.


Takie światła mogą nam uratować życie np. podczas przejeżdżania przez jezdnię.

Bardzo dobry efekt daje też naklejenie na obręcze kół (pomiędzy szprychami), odcinków „odblaskowej folii”.

Zgodnie z prawem nie możemy stosować z przodu roweru migających lampek diodowych, mimo tego,

że światło pulsujące (tak tylne czerwone jak i przednie - białe) jest lepiej widoczne od ciągłego.

Możemy natomiast stosować tego typu światło z tyłu. Jest ono świetnym sygnałem rozpoznawczym. Po zauważeniu tego światła kierowcy wiedzą, że przed nimi jest rowerzysta.

Zasady ruchu drogowego obowiązujące rowerzystów
 
1. Rower  przejeżdżający przez jezdnię

Zgodnie z przepisami kierowca musi zachować szczególną ostrożność przy zbliżaniu się do przejazdu dla rowerzystów. Oczywiście tak, jak dotychczas powinien ustępować pierwszeństwa rowerom przejeżdżającym przez przejazd.

Kierowca skręcający w drogę poprzeczną ma pierwszeństwo, przed rowerzystą przejeżdżającym przez jezdnię, z wyjątkiem sytuacji, gdy rowerzysta znajduje się na wyznaczonym przejeździe.
 
2. Jazda rowerzysty po poboczu
 
Wyjazd rowerzysty z drogi rowerowej na pobocze jest włączaniem się do ruchu.

Dlatego wyjeżdżając na pobocze rowerzysta musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu poruszającym się po poboczu.
 
3. Zasady korzystania z drogi przez rowerzystę

Rowerzysta ma Obowiązek korzystać z istniejącej drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych.

Gdy nie ma drogi dla rowerów, wówczas rowerzysta powinien w pierwszej kolejności korzystać z pobocza, jednocześnie pamiętając o wciąż obowiązującej zasadzie nakazującej zrezygnować z jazdy poboczem, o ile jazda rowerem utrudniłaby poruszanie się pieszych lub gdy pobocze nie nadaje się do jazdy.

Dopiero w ostateczności, gdy nie ma drogi rowerowej i gdy rowerzysta nie może skorzystać z pobocza (ze względu na jego brak lub ze względu na stojące na nim pojazdy) możliwa jest jazda prawą stroną jezdni.

Oczywiście kierujący rowerem powinien jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, a w przypadku, gdy jedzie więcej niż jeden rower, powinny one poruszać się jeden za drugim.

4. Jazda rowerem po chodniku

Rowerzysta może wyjątkowo skorzystać z chodnika., gdy:

• dozwolona prędkość dla pojazdów na jezdni przekracza 60 km/h,
 
•szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m.

Jadąc po chodniku, rowerzysta powinien jechać powoli, zachowywać szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym, czyli usuwać się z ich drogi zapewniając im swobodę korzystania z chodnika.

5. Wspólna jazda rowerami osoby dorosłej z dzieckiem

Osoby dorosłe mogą wybrać się na przejażdżkę rowerową z dzieckiem poniżej 10 lat.

Opiekun dziecka może poruszać się wraz z nim po chodniku, jadąc powoli i ustępując miejsca pieszym.

W razie braku chodnika może jechać po poboczu.

Wyjątkowo, gdy nie ma możliwości korzystania z chodnika lub pobocza, opiekun i jadące wraz z nim dziecko mogą jechać jezdnią po jej lewej stronie (co umożliwi obserwację nadjeżdżających pojazdów, którym rowerzyści powinni ustąpić miejsca - usunąć się z ich toru jazdy).

Opiekun i dziecko powinni jechać jeden za drugim jak najbliżej krawędzi jezdni (osoba dorosła najlepiej tuż za dzieckiem tak, aby pozostawało ono pod jej kontrolą).
Powrót na górę strony