Kościan - Uwaga przejazd!
Data publikacji 10.08.2011
Z naszych obserwacji wynika, że kierowcy rzadko przed wjazdem na przejazd kolejowy (często także niestrzeżony) sprawdzają czy wszystko „w porządku”. W związku z prowadzonymi w Kościanie modernizacjami dróg przejazd kolejowy na ulicy Gostyńskiej przeżywa prawdziwe oblężenie. Kilkakrotnie po zgłoszeniu od pracowników kolei, musieliśmy podjąć interwencje polegające na dyscyplinowaniu kierowców, którzy całkowicie ignorowali przepisy regulujące korzystanie z przejazdów kolejowych. Żaden z oczekujących w „kolumnie” kierowców nie miał zamiaru być tym ostatnim/pierwszym, przed którym zamkną się zapory. Generuje to spore zagrożenie. Bywało, że od momentu uruchomienia sygnałów urządzenia zabezpieczającego do zamknięcia zapory upływały długie minuty, a ostatni z „pospiesznych” przeciskali się „na styk” pod kolejowymi zaporami, uniemożliwiając cały czas ich zamknięcie. Ci ostatni nie mieli często świadomości, że kontaktu z blacharzem i lakiernikiem (a być może kilkoma tysiącami ton stali) nie uniknęli dzięki swojej wirtuozerii, lecz umiejętnościom dróżnika. Do kolejnego, z „około-przejazdowych” nagminnie popełnianych wykroczeń, należy wjeżdżanie na przejazd mimo, że po jego drugiej stronie nie ma miejsca na kontynuację jazdy. Takie zachowania można zaobserwować najczęściej na „długim” przejeździe przy ul. Młyńskiej w Kościanie. Przez ostatnie trzy tygodnie, interweniując doraźnie, za powyższe wykroczenia 300 złotowymi mandatami ukaraliśmy 7 kierowców.
Przypomnijmy, kilka podstawowych zasad dotyczących zachowania się kierowcy podczas pokonywania przejazdu kolejowego: Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory obowiązany jest upewnić się ,czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd. Zakazane jest wjeżdżania na przejazd, kiedy opuszczanie zapór zostało już rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone oraz wjeżdżania na przejazd mimo, że po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy.
![dsc 0006](/biblioteka/media/aktualnosci/2011/sierpien/dsc_0006.jpg)
![dsc 0006](/biblioteka/media/aktualnosci/2011/sierpien/dsc_0006.jpg)