Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Środa Wlkp. - Akcja "PASY"

Data publikacji 14.07.2011
Za kilka lat obchodzić będziemy 100-lecie pasów bezpieczeństwa. Montujący je po raz pierwszy w latach 20-tych minionego wieku konstruktorzy nie mieli zielonego pojęcia jak popularny stanie się ich wynalazek. Dziś każde auto posiada pasy bezpieczeństwa, gdyż zapięte zwiększają szansę na przeżycie w zderzeniu pojazdów nawet o 40%. Mając na uwadze bezpieczeństwo podróżujących samochodami średzka „drogówka” planuje przeprowadzenie w wakacyjnych miesiącach kilka akcji „PASY”, podczas których funkcjonariusze sprawdzać będą stosowanie pasów bezpieczeństwa przez kierowców jak i pasażerów.

W większości krajów europejskich tylko co piąty kierowca zapina pasy bezpieczeństwa. Najczęściej do przestrzegania regulaminu skłaniają się Francuzi, spośród których w skali całego kraju pasy zapina 97% podróżujących z przodu i 68% na tylnych siedzeniach. Nawyku zapinania pasów przed wyruszeniem w drogę nie mają niestety Polacy. Wśród osób jadących z przodu 71% decyduje się na zapięcie pasów, a wśród podróżujących z tył tylko 40%.

Śmiertelność w wypadkach drogowych w Polsce na tle innych państw europejskich jest wyjątkowo wysoka. Na każde 100 wypadków w naszym kraju ginie prawie 12 osób, podczas gdy średnio w krajach Unii 3 osoby. Towarzyszy temu wysoki odsetek urazów powypadkowych prowadzących do trwałego inwalidztwa, zatem policjanci ruchu drogowego przypominają, że:

_zapięte pasy bezpieczeństwa co najmniej dwukrotnie zwiększają szanse przeżycia wypadku w samochodzie,
- poduszka powietrzna zabezpiecza przed urazami głowę, właściwie ustawiony zagłówek chroni szyję, natomiast zapięty pas zabezpiecza całe ciało,
- poza tym poduszki powietrzne i kurtyny powietrzne w pojazdach zapewniają bezpieczeństwo tylko i wyłącznie przy zapiętych pasach.

Wszystkie osoby w samochodzie zajmujące miejsca wyposażone w pasy, powinny je zapiąć zanim pojazd ruszy. W interesie tych, którzy siedzą z przodu jest, aby zapięli pasy także siedzący z tyłu. Prawa fizyki są bezwzględne dla uczestników wypadków. W razie czołowego zderzenia nie zapięty pasażer siedzący z tyłu, przełamie oparcie przedniego fotela i zmiażdży osobę na nim siedzącą. Pas jest najlepszą ochroną dla kierowcy i pasażerów, we współpracy z prawidłowo ustawionym zagłówkiem i poduszką powietrzną. Zagłówek chroni szyję przed bardzo niebezpiecznymi i bolesnymi urazami w razie gwałtownego odchylenia głowy do tyłu, a poduszka chroni głowę i klatkę piersiową przed uderzeniem w kierownicę, deskę rozdzielczą lub słupek przedni; jednak podstawą bezpieczeństwa są dobrze zapięte pasy! Utrzymają w pozycji bezpiecznej każdego zapiętego nawet podczas dachowania pojazdu lub innych niekontrolowanych ruchów.

„NIE WYMYŚLONO SKUTECZNIEJSZEGO SPOSOBU PRZYWIĄZANIA DUSZY DO CIAŁA W SAMOCHODZIE, NIŻ ZAPIĘTE PASY.”


W chwili zderzenia auta z nieruchomą masywną przeszkodą z prędkością około 50 km/h., na ludzi wewnątrz auta działa ogromna siła przeciążenia; osoba o wadze ciała 75kg przez moment ma „masę zderzeniową” około 3750 kg.  Dlatego też nieprzypięty pasami pasażer na tylnym siedzeniu może nie tylko sam zginąć podczas zderzenie a, ale również przyczynić się do śmierci osoby siedzącej przed nim. Jedynym ratunkiem jest zapięcie pasów. Zadaniem pasów jest „przywiązanie” człowieka do fotela i utrzymanie w pozycji siedzącej w momencie zderzenia tak, aby ciało nie uderzyło w twarde elementy kabiny, ani z niej nie wypadło.

PASÓW NIE ZAPINASZ DLA POLICJI, ZAPINASZ JE DLA SIEBIE – BY CHRONIĆ ŻYCIE W RAZIE WYPADKU.

Dla przypomnienia ustawodawca przewidział grzywnę za brak pasów bezpieczeństwa kierowcy lub pasażera zarówno siedzącego na przednim jak i na tylnym siedzeniu w wysokości 100 zł. Prawo zwalnia z tego obowiązku kobiety w ciąży, jednak prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa podczas wypadku zapewniają zdecydowanie większe bezpieczeństwo niż ich brak.

pasy
zapinaj pasy billboard
Powrót na górę strony