Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

KWP - Wzrost zagrożenia na wielkopolskich drogach

Data publikacji 28.01.2011
Wcześnie zapadający zmrok, złe i często zmieniające się warunki atmosferyczne, bardzo słaba widoczność pieszych, którzy nie używają elementów odblaskowych, przyczyniły się do tego, że mijający tydzień przyniósł znaczny wzrost zagrożenia na wielkopolskich drogach. W przeciągu zaledwie kilku dni doszło do sześciu tragicznych w skutkach wypadków drogowych. W wypadkach tych 6 osób poniosło śmierć. Wśród ofiar znalazło się aż 5 osób pieszych. 


27.01.2011 godz. 07:21
Luboń, ul. Armii Poznań 
Kierujący samochodem BMW jadąc w kierunku Mosiny, potrącił pieszego przekraczającego jezdnię ze strony lewej na prawą po wyznaczonym przejściu dla pieszych. Pieszy po przewiezieniu do szpitala zmarł.

27.01.2011 godz. 11:55
Sompolinek,  droga nr 263  Na prostym odcinku drogi wojewódzkiej nr 263, kierujący ciągnikiem siodłowym Mercedes z naczepą podczas wyprzedzania potrącił kierującego rowerem mężczyznę. W wyniku wypadku rowerzysta poniósł śmierć na miejscu.

27.01.2011 godz. 12:45
Wyszynki, droga nr 1486  Na prostym odcinku drogi powiatowej nr 1486 kierująca na ośnieżonej, śliskiej nawierzchni samochodem osobowym VW Touran w czasie hamowania straciła panowanie nad pojazdem i zjechała na pobocze, gdzie potrąciła mężczyznę przygniatając go do samochodu Fiat Ducato unieruchomionego w wyniku trudnych warunków atmosferycznych. W wyniku wypadku pieszy doznał ciężkich obrażeń ciała i zmarł po przewiezieniu do szpitala.

25.01.2011 godz. 18:25
Świerczyna, droga nr 4782P 
Na prostym odcinku drogi powiatowej nr 4782P kierujący samochodem VW Golf potrącił przechodzącą poza wyznaczonym przejściem dla pieszych ze strony lewej na prawą kobietę, która na skutek doznanych obrażeń poniosła śmierć na miejscu.

23.01.2011 godz. 05:40
 
Dębina,  droga nr 3401 
Na prostym odcinku drogi powiatowej nr 3401, podczas intensywnych opadów śniegu, kierujący samochodem osobowym Opel Vectra potrącił idącą lewą stroną jezdni kobietę. W wyniku wypadku piesza poniosła śmierć na miejscu.

Nie ulega wątpliwości, że piesi są najbardziej zagrożoną grupa uczestników ruchu drogowego. Kierowcę w samochodzie chroni „pancerz"  w postaci karoserii samochodu, chronią go pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne - pieszego nie chroni nic. Pieszy w zetknięciu z rozpędzonym pojazdem jest bez szans, większość potrąceń kończy się śmiercią pieszego, a w najlepszym przypadku ciężkimi obrażeniami ciała prowadzącymi do kalectwa.

Warto pamiętać, że żaden nawet najbardziej zaawansowany technologicznie samochód nie zatrzyma się w miejscu.

Samochód jadący z prędkością 50 km/h, a więc tyle ile mogą rozwijać pojazdy w ruchu miejskim, w ciągu tylko 1 sekundy przejeżdża aż 14 metrów, to czas i odległość potrzebna, aby kierujący pojazdem zareagował na zauważoną przeszkodę np. pieszego. W tym czasie z pojazdem nic się nie dzieje - kierujący nie zdąży nawet nacisnąć hamulec. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego jadącego z prędkością 50km/h na suchej nawierzchni jezdni wynosi orientacyjnie około 26 metrów. Na nawierzchni mokrej - to ponad 30 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 46 metrów.
Znacznie wydłuża się droga zatrzymania pojazdów poza miastem, tam gdzie samochody rozwijają większe prędkości.

Samochód jadący z prędkością 90 km/h, w ciągu 1 sekundy przejeżdża aż 25 metrów. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni jadącego z prędkością 90 km/h to ponad 70 metrów; na nawierzchni mokrej - to blisko 90 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 140 metrów.
 
Przytoczone dane dotyczą kierujących, którzy szybko i właściwie reagują, jadących sprawnymi technicznie samochodami. Ale pamiętajmy, za kierownicami samochodów nie zasiadają tylko ludzie młodzi, sprawni i zdrowi, ale również starsi i osoby o obniżonej sprawności psychomotorycznej.
Zdecydowana większość wypadków z udziałem pieszych ma miejsce w miejscach, gdzie wydawałoby się, że piesi mogą czuć się bezpieczni, a więc na skrzyżowaniach i na przejściach dla pieszych.

pieszy3
   Apelujemy zatem o przestrzeganie podstawowych przepisów o ruchu pieszych oraz o używanie przez nich elementów odblaskowych.

         Apelujemy również do kierujących, aby przestrzegali przepisów dotyczących zachowania się wobec pieszych.

USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.  

3. Kierującemu pojazdem zabrania się:  

1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany; 

2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu; 

3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych. 
4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.  

5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.  

6. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.  

7. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.  
Powrót na górę strony